Snart har jag förmånen att springa i en svensk sommar

Om några dagar kommer jag att resa bort. Jag kommer att resa till Förenade Arabemiraten, eller Abu Dhabi närmare bestämt.

Mitt syfte med resan är jobbrelaterat och har inte ett dugg med löpning att göra, men natuligtvis kommer jag passa på att springa de sista passen inför mitt 6-timmarslopp i 20 gradig värme och en luftfuktighet på 50%. Lyxigt 🙂

Se karta

Publicerat i Löpträning | Lämna en kommentar

Tala med en död kanin…

Läs om ultralöparens strategier i SvD

Vissa mentala strategier topplöpare inom ultrasport tar till låter knasiga. Som att tala med en död kanin eller intala dig att du är en stridsvagn. Men ”självpratet” fyller flera funktioner.

https://www.svd.se/ultralopares-syn-pa-tavlan-forvanar-forskare/om/ultraloparna

 

Publicerat i Mental träning, Ultralöpning | Lämna en kommentar

Jag försöker att balansera löpningen

Som jag antytt tidigare har min vänstra höft nu blivit helt återställd. Istället har jag fått lite känning i den högra. Det oroar mig naturligtvis eftersom jag ska göra mitt första 6-timmars ultralopp om knappt tre veckor.

Jag försöker lösa det genom att springa, men att springa lagom mycket. Hur mycket jag ska springa försöker jag avgöra genom att känna efter i kroppen. Det har mest blivit löpbandet.

I går skulle jag köra 2 timmar på bandet, men insåg att jag ju lika gärna kunde springa en halvmara. Den gick på 2.03. Det är bra för mig. Ja faktiskt den snabbaste jag gjort. Känningen i höften efter den var minimal.

Idag, på min lediga dag är jag uppe vid 5.00 som vanligt. Det ska bli lite styrketräning av i huvudsak ben på gymmet på morgonen, och därefter det jag kallar en ”Second breakfast” på mitt favoritfik.

Publicerat i Löpträning | Lämna en kommentar

Gör löpbandet roligare genom att springa virtuellt?

När jag springer virtuellt använder jag appen Zwift. Jag har Zwift installerad på min MacBook, min iPad och min iPhone. När jag springer använder jag den på min iPad som jag placerar framför mig på löpbandet. Så här ser det ut.

Skärmavbild 2020-01-02 kl. 22.49.50

För att mitt virtuella jag skall springa i denna virtuella värld måste Zwift på min iPad matas med min löpfart som jag har på mitt löpband. Detta kan lösas på olika sätt.

Med en bluetoothkoppling mellan löpande och paddan. Mitt löpband har dock inte bluetooth, så det går bort för mig.

Det kan lösas med en koppling mellan min Garminklocka och min iPad. Garmin använder dock inte bluetooth utan ett gränssnitt som heter ANT+, och det stöds inte av min iPad, så det går också bort.

Min variant blir då att använda min Apple Watch som är parkopplad med min iPhone. Genom att köra appen ”Zwift Companion” i min iPhone kan iPhone fungera som en brygga mellan Apple Watch och Zwift-appen i min iPad. Tada! När jag springer på bandet följer mitt virtuella jag snällt med ute i den virtuella värd som Zwift skapat.

På detta sätt sprang jag senast i Central park på Manhattan 🙂 På min iPad kunde jag följa min löpdistans, fart, puls m.m.

På detta sätt blir löpbandet fantastiskt mycket roligare.

Publicerat i Löpträning, Virtuell löpning | Lämna en kommentar

Hur går det för mig?

Jo tack, det går bra. Jag står kvar vid min kommande utmaning att göra ett 6-timmars ultralopp i Karlstad den 1 februari. Under november månad lyckades jag samla på mig förhållandevis många mil.  Närmare bestämt 168 km. Det innebär ungefär 4 mil per vecka.

I december blev det lite sämre. Framförallt för att jag har en känning i höger ben som jag vill vara försiktig med. Min vänstra höft som jag länge hade problem med är däremot helt frisk.

I slutet av året 2019 har jag kommit igång med lite virtuell löpning på löpbandet hemma i vår lilla klädkammare. Hur jag teknisk gör detta skall jag redovisa i ett senare separat inlägg. Ni får en bild från klädkammaren så länge. Den är utrustad med ett löpband från Decathlon, nya LED-spottar och Bose högtalare. Jag har planer på att ställa dit en liten fläkt. gym

Publicerat i Löpträning, Ultralöpning, Utrustning | Lämna en kommentar

Mer och mer löpande

Den senaste tiden har jag rampat upp mitt löpande. Jag försöker springa precis så mycket jag kan utan att Garmins träningsklocka tycker att jag övertränar. Under de senaste 11 dagarna har jag gjord 8 löppass.

Under första halvan av november har jag nått upp till samma löpmängd, 75 km, som under hela oktober. Jag tror att jag kan nå upp till att springa 5 mil i veckan. Allt hänger på vad kroppen håller för. Det gäller att öka på kontrollerat.

I går hämtade jag mitt inpasseringskort till Sollentuna friidrottshall. Det känns bra. Jag har också beställt profilkläder för Turebergs Friidrottsklubb.

Mitt första löppass i Turebergs fina inomhushall gör jag i morgon lördag. I kväll blir det vilodag.

Publicerat i Löpträning | Lämna en kommentar

Edinburgh Marathon och Macmillan Cancer Support

Välkommen till min insamling för Macmillan Cancer Support.

Jag kommer att springa Edinburgh Marathon i maj 2020 för Macmillan Cancer Support i syfte att samla in pengar för att hjälpa dom som drabbats av cancer. Det bidrar till att motivera mig att orka hela vägen.

Ge gärna ett bidrag till min insamling. Eller dela min insamlingssida på Facebook.

Publicerat i Marathon | Lämna en kommentar